turjenta.net

Lenker

Bryllupsreise 2010 - Skotland og England

22.07.10

Vi begynte bryllupsreisen vår for to dager siden, men det er først i dag vi virkelig er i gang! :-) Dro til Oslo på tirsdag, så vi hadde en dag der, var blant annet ute og spiste og på kino med Vegard Jarle og så Shrek i 3D. I går kveld satte vi oss på flyet til Edinburgh. Vi kom ned til regn og grått vær, men sjekka inn på hotellet (strålende fornøyd med rommet), og gikk ut for å spise. Det ble Hard Rock Cafe, før vi nesten trilla «hjem», så mette vi var!

I dag var været mye bedre, men det har vært litt kjølig. Vi var på Edinburgh Castle. Imponerende byggverk og fantastisk utsikt! Brukte noen timer her midt på dagen, før vi ruslet nedover Royal Mile. Ble stående å se på en «gjøgler» en times tid, han var morsom! Tok en tur til hotellet og sov en halvtime på ettermiddagen – ladet batteriene. :-) Så var det på'n igjen... Litt shopping før stengetid, og så en tur med sightseeing-buss, før vi hoppet av og kjøpte oss middag. Kunne nok vært ute litt lenger, men jeg frøys, så vi kom oss i hus igjen på hotellet, etter å ha levert lommeboka vi fant til en politimann...

23.07.10

I dag var vi på buss-/båttur til Forth Bridges, og rundt ei øy ute i elva. Det var en fin rundtur, og vi fikk sett en hel gjeng med sel på båtturen. Turen tok 3 og en halv time, og da vi kom hjem rusla vi opp i gamlebyen. Jeg var helt tappa for energi og trengte mat og drikke, men det hjalp heldigvis min gode mann meg med! :-) Det ble litt mat på subway før vi rusla videre. Etter å ha kikka litt rundt i gatene, hadde vi en times tid på hotellet, før vi gikk på Edinburgh Playhouse og så Fame i kveld. Det var en amatøroppsetning med ungdom fra 10-21 år, som har «teaterverksted» med to ukers øving, som ender med to forestillinger. Det var veldig bra!! Etter forestillingen ble det middag på Hard Rock Cafe.

24.07.10

Vi tok bussen opp til Edinburgh Castle, og rusla ei stund langs «Holy Mile» i dag og. Var innom St. Giles katedralen. Tok en kaffe/kakao på Starbucks, før vi dro tilbake til kjøpesenteret som henger i hop med hotellet vårt. Kikka litt i butikker, og spiste litt der. I ettermiddag gikk vi på kino og så «The rebound». Ble en ganske grei kinoopplevelse med VIP seter i skinn og god beinplass.. :-) Verdt det pundet ekstra det... :-) Var innom hotellet en tur etter kinoen, før vi gikk ut og spiste i kveld. I morra venter York...

25.07.10

Etter den siste frokosten på King James Hotel, pakka vi og rydda rommet, og sjekket ut klokka tolv. Så gikk vi bort til jernbanestasjonen, og tok toget som gikk 12.50. Turen til York tok to og en halv time, og det ble til at vi reiste baklengs inn i England. (Bakovervendte seter...) Vi syntes ganske synd på han som fulgte sønnen sin (tror nå det var sønnen iallefall) inn på toget i Darlington (siste stopp før York, 25 min unna) og ikke kom seg av igjen før toget gikk... Han fikk dermed en noe ufrivillig tur til York, mens kona satt i bilen i Darlington og venta...

Vel framme i York tok vi drosje til hotellet og fikk rommet vårt. Så ruslet vi ut i byen. Spiste pizza på Pizza Hut og gikk opp mot York Minster. Det viste seg å være sykkelløp i sentrum i dag, så en del veier var sperret av, og syklistene for rundt, runde etter runde i gatene. :-) Vi var innom turistinformasjonen, og fikk litt info om severdigheter og utflukter før vi gikk mot hotellet igjen. Var innom og sjekka kinoprogrammet, men bestemte oss for at vi heller skulle vente med kino og slappe av på hotellet i kveld.

26.07.10

Vi startet dagen med en tur i sightseeingbuss fra hotellet til vi gikk av borte ved York Minster.. Var innom ei lita engelsk kirke ved siden av katedralen, det var ei veldig flott kirke, der det og ble spilt rolig musikk, og det var en flott opplevelse å være der. Dagen deretter har vi vel stort sett brukt til å rusle rundt i gatene og se oss om. Kjørte videre med bussen seinere i dag, så vi har vært rundt hele runden, pluss litt til. I kveld var vi ute og spiste middag på Oscar's – vannvittig bra mat!! :-)

27.07.10

Etter frokost tok vi en taxi til jernbanestasjonen, der vi gikk på bussen til Pickering. På bussen møtte vi et par andre nordmenn, som også hadde planer om å besøke Goathland – stedet som på tv er bedre kjent som Aidensfield. Pickering var en liten småby, og vi hadde heldigvis god tid til å rusle gjennom gatene til stasjonen. Fikk kjøpt oss billetter til Whitby med North Yorkshire Moors Railways – damptoget som går fra Pickering til Grosmont/Whitby. Vi tok toget til Goathland, hvor vi gikk av og hadde to timer til å gå rundt i Scripps Garage, kikke inn på Aidensfield Arms, handle litt og se oss rundt. Det var et kjekt besøk – ei skikkelig turistfelle, men kjekt å ha vært der! :-) Helge var fornøyd med at han var der før mora si... :-P (Ho er nemlig stor fan av «Heartbeat – Med hjartet på rette staden») Dro videre med damptog til Grosmont, der måtte vi bytte til vanlig tog til Whitby. Whitby var også en veldig koselig by! Vi hadde et par timer der også, og fikk spist og sett oss litt rundt, mens vi ventet på bussen tilbake til York. Bussturen hjem var slitsom... Flott utsikt fra andre etasje på en dobbeldekker, særlig fram til Pickering, men det var nå litt skummelt... Følte vi var litt på tur med berg- og dalbane... Det gikk hit og dit i rykk og napp – men vi kom trygt tilbake til York igjen!

28.07.10

I dag hadde vi tenkt å ta en museumsrunde... Men så så vi billettkøen utenfor Jorvik, og da gikk vi videre... Så havna vi bort i markedet, og da ble vi gående å kikke... Sånn ble det visst bare, vi ble gående å kikke i gater og butikker. Så kom ei regnskur, og vi flyktet inn på en kafe. Etter en del tråkking i byen tok vi ei lita pause på hotellet, før vi gikk ut igjen og gikk på «evening prayer» i YorkMinster. (Det var dessverre ikke kor der i dag, så det var lest bønn i stedet for sang (Evening song). Etterpå rusla vi litt rundt, gikk en liten tur på bymuren, satt og slappa av litt her og der. Vi spiste middag på Oscar's i kveld, der er det virkelig god mat!! Men for noen sinnssykt svære porsjoner!!! Vi trillet nærmest til hotellet igjen etterpå... Tid for å pakke koffertene igjen...

29.07.10

Vi spiste frokost på hotellet, og jeg var en kjapp liten tur ut i byen før vi tok drosje til jernbanestasjonen. Derfra gikk det med tog til Manchester. Vi tok ei drosje til hotellet, som absolutt ikke er sentralt (bare ganske nært Old Trafford) og ikke akkurat nyoppussa... Ingen heis, så det ble litt bæring, men huset har heldigvis ikke så mange etasjer.. :-P Men vi fikk satt fra oss bagasje og pustet ut litt, før vi tok turen ut. Turens mål? Old Trafford selvsagt... Helges glis ble større og større ettersom vi nærmet oss, og etter hvert kom inn i museet, og på omvisning på stadion! :-) Vi var både på tribunene, men også inn i spillerenes garderobe og gikk gjennom spillertunnelen til stadion. Ganske kjekt det, selv for en ikke så fanatisk tilhenger som meg... :-) Turen endte i Manchester United Mega Store, så da ble det jo litt handling... Men dessverre, ingen spillere eller andre kjendiser å se. Etter feriens høydepunkt (for en av oss iallefall), gikk vi og spiste på Pizza Hut, halvveis mellom stadion og hotellet vårt, før vi gikk tilbake til hotellet. Jeg har blitt veldig forkjøla, og var sliten og trøtt i kveld, så vi bestemte oss for å ta det helt med ro på hotellet. Helge gikk ut en tur for å handle mat og drikke til sin syke kone. (Ble ikke spist så mye av maten, men..)

30.07.10

Det var en urolig natt... Senga på hotellet var for det første ikke verdens største (tipper den var 180 lang og 140 bred), men det var også en helt elendig madrass... Ufattelig myk, så man kunne helt trille utav, og hvis en av oss leet på seg, gynget hele senga, og det er ikke så praktisk når man ikke er i form og sover litt dårlig... Men, men... Vi sjekket ut av hotellet klokka elleve, og tok en taxi inn til jernbanestasjonen. Der satte vi bagasjen i bagasjeoppbevaring og tok oss en tur i sentrum. Gikk gratisbuss fra stasjonen til sentrum, så det var veldig greit!! :-) Vi ruslet littegrann i sentrum, men ingen av oss var i kjempeform (Helge begynte også på noe forkjølelse i dag), så vi fant ut at vi skulle gå på kino og slappe av. Gikk og så Toy Story 3 i 3D. Deretter spiste vi litt på Pizza Hut, før vi dro tilbake til stasjonen, henta bagasjen og gikk på toget til London. Det ble en lang og varm togtur, når man ikke var helt i form... Tok bare to og en halv time, men... Framme i London ble det drosje til hotellet, som var MANGE skritt opp i standard fra siste natt... Vi oppgraderte litt også, for å få inkludert frokost, så nå har vi faktisk internett på rommet og, og en FANTASTISK utsikt!! :-) I dag er det nok Helge som er mest syltet, så det var min tur til å ta en tur ut og skaffe mat. Håper vi er litt mer opplagt begge i morra!

31.07.10

Etter frokost startet vi dagen på marked i Notting Hill. Vi ruslet bortover Portobello Road sammen med tusenvis av andre... Det var egentlig ikke så veldig stas... Ble bedre mot slutten av gata, da det var litt mindre folk og ikke fullt så travelt... Men det ble ikke så mye handling på oss. Derfra tok vi en buss til Paddington (først litt i feil retning, men så skifta vi), og metroen derfra til Westminster. Kikka litt der, før vi satte nesa mot hotellet og en liten hvil, før vi dro ut i kveld. Teater på Picadilly Circus - vi var og så musicalen Hair. Det var veldig bra!! :-) Deretter kikka vi litt på livet, og noen vannvittig gode breakedansere, før vi tok drosje tilbake til hotellet.

01.08.10

Vi startet dagen med å ta undergrunnen til Tower Hill. Her gikk vi på en sånn London-sightseeing buss for å se litt av byen uten å stresse så veldig... Dessverre valgte vi feil buss. Kom på en buss med en forferdelig tørr guide, og etter en liten halvtime måtte bussen stoppe (jeg tror faktisk rattet "falt" av... Iallefall ventet vi da tre kvarter på neste buss som skulle kjøre samme rute! Den hadde til gjengjeld veldig god guide, så vi turte ikke avbryte turen for å fortsette senere, før vi var rundt og tilbake ved Tower Hill en god tur senere. Vi fikk forresten se Tower Bridge åpen (i ferd med å lukkes) det er visst ikke så ofte lenger, men var kjekt! :-)

Fra Tower Hill dro vi opp til Piccadilly og fikk oss noe mat der. Så tok vi en buss som vi trodde skulle gå tilbake til hotellet omtrent. Det var en av de skikkelig gamle, røde London-bussene (selvfølgelig med to etasjer), men den gikk bare til Royal Albert Hall, så vi måtte bytte der og ta neste buss videre til Kensington High Street Station. Men det var nå greit. Vi var ganske slitne og gikk tilbake til hotellet og så tippeliga på nett-tv. Etterpå var stemningen ganske god, etter seier både til Rosenborg og Sogndal, så da gikk vi ut og spiste middag. :-)

02.08.10

Vi hadde en slapp formiddag. Vi dro ned til Piccadilly Circus med undergrunnen og ruslet litt i området ned mot Green Park og bort til Trafalgar Square. Derfra ruslet vi til Leicshester Street og bevegde oss derfra til Hard Rock Cafe, hovedsaklig med undergrunn, for å få oss middag. Derfra trillet vi tilbake til hotellet for å slappe av litt og skifte før kveldens musical-opplevelse. Vi kostet på oss en kveld med Mamma Mia, siste kvelden i London, og det ble selvfølgelig veldig bra! Etterpå ble det pakking, slik at det meste er klart til avreise i morra.

03.08.10

Etter frokost var det avreise til Gatwick, der vi hadde god tid. Innsjekking og alt gikk veldig greit, så vi fikk handla og spist mens vi venta på flyet hjem. Vel tilbake på Gardermoen kom vi oss til Dalen parkering etter hvert, og så bar det nordover på E6. Vi hadde bestemt oss for å avsutte bryllupsreisa med en tur til Trondheim, så vi kjørte til Dovre før vi tok natta på motell der.

04.08.10

Vi kjørte inn til Trondheim og fikk hentet kampbillettene våre på Lerkendal, før vi dro inn til sentrum og så oss om litt noen timer. På kvelden var det klart for storkamp på Lerkendal, der det stod om en plass i europacupen. Rosenborg hadde 1-0 å gå på mot AIK fra oppgjøret i Sverige, og spesielt jeg var godt fornøyd med 3-0 seier i kveld!! :-) 2. omgangen ble veldig bra! Etter kampen kjørte vi hjem, jeg kjørte litt til å begynne med, men så overtok Helge og fikk oss trygt hjem mens jeg fikk sove. Ankomst Nesbyen: 06.30... Godt fornøyd med bryllupsreisen!!

Klikk her for å gå til bildegalleriet for turen.