turjenta.net

Til bildegalleri

Lenker

Danmark og Tyskland 2003

Cecilie, Eivind, Stefan og jeg dro fra Stord 16. juni 2003, for å besøke F&G-venner i Danmark, og kjøre Stefan hjem til Tyskland. Vi tok båten fra Haugesund på kvelden, og var i Hanstholm tirsdag morgen. Kjøreturen til Silkeborg tok bare et par timer, og Gertrud tok i mot oss med frokost.

Silkeborg

Dagen i Silkeborg brukte vi til en tur til Himmelbjerget (som IKKE er Danmarks høyeste punkt, men ligger på tredje plass...). Ikke akkurat en fjelltur, men vi fikk en koselig tur i området rundt der, og en bra picknic der oppe! Etterpå bada de andre (jeg er født i fiskene, men det skulle man virkelig ikke tro..) i et vann utafor Silkeborg. Vi rusla litt i byen, og så handla vi grillmat, så vi grilla på kvelden. Det var veldig koselig!

København

Onsdag tok vi med oss Gertrud og kjørte til Farum utenfor København, der vi skulle få overnatte hos Lea to netter. På kvelden kom også Charlotte til middag, og vi overnatta alle på golv og sofa i Leas stue. En utrolig koselig kveld!

Torsdag gikk Lea og Charlotte på jobb, og Gertrud måtte dra tilbake til Silkeborg. Vi andre dro inn til København, hvor vi gikk litt hver for oss og så oss om ei stund. Jeg kikka litt i butikkene og så meg ellers litt rundt i byen. Gikk en tur til Nyhavn og ellers rundt i gågatene. En veldig koselig by!

Når Lea var ferdig på jobb traff vi henne og spiste middag sammen. Så gikk vi en tur til Nyhavn og koste oss litt på cafè. Så gikk vi en tur i Christiania, fristedet i København. Merkelig opplevelse.... På kvelden hadde vi tenkt å gå på jazzkonsert, men endte i stedet på en irsk pub. Charlotte møtte oss der, og siden HSH-personalet var på Københavns-tur samtidig, kom F&G-lærerne og dit. Det ble en veldig kjekk kveld der og, etter hvert ble det også live musikk der, så da ble det dansing!

Lüneburg

Fredagen dro vi videre til Tyskland. Vi kjørte innom Lübeck for å spise. Sleit litt med å finne noe sted å spise i regnværet, men fikk os god mat, og når vi hadde spist var det opphold, så da fikk vi sett litt av Hansastadt Lübeck og. Vi kom fram til Lüneburg på kvelden og møtte Stefans venner som vi skulle få bo hos. De var også med oss ut på byen på kvelden, og det var veldig koselig. Det var festival i Lüneburg den helga vi kom dit med masse konserter og boder i hele byen, så det var mye liv i gatene.

Lørdagen var vi en tur i vanntårnet i Lüneburg. Det var laget om til et slags museum som vi gikk opp i, og det var veldig interessant. Etterpå gikk vi litt hver for oss i byen. Jeg rusla litt rundt og synes det var en kjempekoselig by. Mange gamle hus og ganske koselig! Vi møttes igjen hos Stefan sine venner, og gikk ut og spiste sammen på kvelden.

Søndag måtte Cecilie, Eivind og jeg reise tidlig. Vi skulle ta være i Hanstholm klokka 15 for å ta ferja hjem. Kom til Haugesund "midt på natta" og var på Stord ved halv seks-tida. Jeg tok halv sju-ferja til Sunde og kjørte hjem. Var ganske trøtt da, så jeg måtte stoppe noen ganger underveis, men jeg var hjemme i tolv-tida 23. juni.