turjenta.net

Til bildegalleri

Lenker

Fjelltur på Hukeli

28.- 30. august var vi på fjelltur på Haukeli. Vi gikk ut fra en parkeringsplass nesten på fylkesgrensa mellom Hordaland og Telemark. Derfra gikk vi nordover i en time og førti minutter, til vi fant en leirplass nesten ved foten til Trollnup. Vi satte opp en lavvo og et telt, og bestemte hvem som skulle sove hvor. Etterpå spiste vi litt, før vi gikk en tur opp på Trollnup. Det var en fint vær og vi fikk en flott tur. Fra toppen så vi området innover mot Nupsfonn, i den retningen vi skulle gå dagen etter.

Når vi kom til leirplassen igjen var det på tide med middagen, og etterpå tente vi bål og prøvde oss på ei sangstund. Det er kjekt å synge! Skjønt, veldig mange av oss ikke var så utrolig gode til å synge.... Men vi pleide da å synge når vi gikk på tur likevel vi!

Dagen etterpå var det fortsatt fint vær når vi stod opp, men det var i ferd med å skye over. Vi gjorde noen oppgaver på leirplassen før vi la ut på tur. Da var det begynt å regne litt, så det var på med regntøy. Men vi fikk da en fin tur allikevel. Helt til vi møtte ei elv vi ikke klarte å finne noen vei over... Vi måtte vasse. Det var bare helt sinnssykt kaldt! Men vi kom da over! Vi gikk opp et skar på grensa til Hardangervidda nasjonalpark, og skulle gå litt lenger innover. Men der møtte vi skodda og måtte snu! Gikk en annen vei tilbake, men måtte krysse elva igjen..... Vi gikk tilbake til leirplassen der vi fikk på tørre klær, og lagde middag. På kvelden holdt vi oss vel stort sett inne i lavvoen der det var tørt og godt. Det var blåst opp, så på natta ble det ikke så fryktelig mye søvn... Vinden slo i duken på lavvoen så det hørtes ut som et helikopter, og jeg lå vel egentlig bare og venta på at lavvoen skulle lette og fly sin vei... Men det gikk fint.

Morgenen etter var alle ganske slitne, og det ble bestemt at Per og jeg skulle ta lavvo og telt og så mye fellesutstyr som mulig og gå ned til bilen. Så skulle vi kjøre til Haukeliseter der vi skulle gå opp og møte de andre som skulle gå en annen vei dit. Ble en ganske så tung tur ned til bilen, men så var det deilig å slippe sekken når vi gikk for å møte de andre.

Været gjorde at siste halvdel av turen ble ganske slitsom, men vi fikk tre fine dager på fjellet og.