turjenta.net

Til bildegalleri

Lenker

Interrail 2002

12.06.02 startet Tone og jeg på en måneds togreise gjennom Europa. Vi tok toget til Oslo, før vi gikk ombord på Color-Line til Hirtshals. Dit kom vi tidlig 13.06, og tok toget strakt gjennom Danmark, så vi kom til Hamburg på kvelden.

Hamburg

Vi var i Hamburg to netter, og rakk å se oss litt rundt i byen og kjenne at nå var vi på tur! Rusla litt i gatene og så på rådhuset, gikk langs kanalen i Deichstrasse og var en tur på Reperbahn og så oss om.

Amsterdam

15.06 dro vi videre til Amsterdam med toget. Bytta i Duisburg og etter noe venting og forsinkelser kom vi fram til Amsterdam, der vi fikk plass på et 16-mannsrom på ungdomsherberge. Vi var i Amsterdam to netter. Amsterdam var en utrolig by! En helt spesiell atmosfære her, med kanalene og smale hus som står og lener seg mot hverandre... Dessuten coffee-shops som man kan lukte lang vei, og red-light-district, som vi etter hvert fant ut hvorfor heter akkurat det..... Vi var I Anne Frank-huset. Huset som familien til Anne Frank gjemte seg i under 2. verdenskrig er nå museum, og det var absolutt et spesielt høydepunkt! Dessuten var vi selvfølgelig på kanalbåttur og fikk høre om bilene som havner i kanalene (gjennomsnittlig en hver uke...) og hvordan man flytter i Amsterdam (gjennom vinduene, for dørene og trappene er så smale...). Dessuten var det litt uvant at man ikke bare skulle se etter biler når man skulle krysse veien... i Amsterdam sykler man! Mye! Vi så faktisk et treetasjers parkeringshus - for sykler!! Ellers fikk vi med oss en tur på Leidseplein, besøk på Van Gogh museet og litt avslapning i Vondelpark, før vi dro til Nijmegen på ettermiddagen den 17.06.

Nijmegen

I Nijmegen var vi ei natt, på besøk hos ei venninne av Tone. Nijmegen var en koselig liten by. Mens vi var i Amsterdam kom varmen som fulgte oss resten av turen (iallefall til vi satt på toget på vei hjem), så vi rusla rundt og nøt godværet! Litt utpå dagen 18.06 tok vi tok toget til Brüssel.

Brüssel

Siden vi kom til Brüssel litt utpå dagen var det ikke så lett å finne overnatting, for det var fullt på vandrehjemmet, men vi fant oss da et billig hotell som er langt fra det beste jeg har vært på, men ikke det verste heller.. Så skulle vi da bare være ei natt og. På formiddagen 19.06 tok vi oss en tur i byen før vi skulle reise videre. Fikk sett Manneken Pis, rådhuset, slottet, mm. Utrolig mange flotte hus med spesielle utsmykninger. Utpå dagen satte vi kursen mot Brügge.

Brügge

Brügge var en by som vi vel fort fant ut at svarte til være ganske store forventningene. Vi bodde to netter på et vandrehjem litt utenfor bykjernen. Der var det rolig, og likevel ikke for langt inn til byen. Byen var også utrolig koselig, med brosteinslagte gater med minimalt med biltrafikk! Koselige småbutikker, og en butikk i hver gate som solgte hjemmelagd sjokolade!!! En drøm for sjokomane Britt Marie! Fant ut at det var litt dumt at vi var på vei til Spania, for vi kunne jo ikke akkurat ta med oss en masse sjokolade så de hjemme fikk smake... (Jeg forsøkte likevel med noen biter som endte i en sammensmelta sjokolademasse....) Men, men, vi får ta det neste gang! Vi gikk de 366 trappetrinnene opp I Belfort - klokketårnet, og så ned på byen. Dessuten var det ganske spesielt å være der oppe og se på klokkene når de spilte. Ganske høyt lydnivå da... Ellers leide vi oss sykler og fikk en utrolig flott sykkeltur rundt bysentrumet.

Paris

21.06 dro vi videre fra Brügge til Paris. Vi kom dit utpå ettermiddagen, og tok inn på et hostel vi fikk flyers til på jernbanestasjonen. På kvelden gikk vi en tur opp til Sacre Cour, siden det ikke var så langt fra der vi bodde. Der oppe var det kjempefint, og det var trommekonsert som var utrolig bra! Men den endte jo litt tragisk da, når det var en som satt på kanten og hørte på de, som datt 6-7 meter ned og landa på betongen. Vi oppfatta bare at folkemengden løp fram til kanten for å se hva som hadde skjedd. Politiet kom ganske snart og var ganske hissige mot de som ikke ville trekke unna. Iallefall, vi vet ikke hvordan det gikk, men brannvesenet og ambulansen kom, og han som datt ned var tydeligvis i live da de kjørte han vekk.... 22.06 gikk turen først til Eiffeltårnet, der det selvfølgelig var laaang kø for å komme opp, men tålmodighet er en dyd... Så var det jo også ganske gøy å komme opp på toppen der! Utrolig at de satte opp noe sånt for en Verdensutstilling sin skyld.... Etter at vi hadde vært i Eiffeltårnet dro vi til Triumfbuen, som ligger midt i verdens største rundkjøring, der det er 12 veier som møtes. Her lagde dessuten en masse fotballgale tyrkere fullstendig trafikkkaos, etter at Tyrkia hadde gått videre til semifinalen i fotball-VM.... 23.06 så vi Notre Dame, gikk litt på Champs Elysses og kikka, og rusla ned til Place de la Concorde. På kvelden var vi i Latinerkvarteret og spiste og rusla litt rundt. 24.06 tok vi livet for det meste med ro. Så oss litt rundt på Palais Royal - Musee de Louvre, uten at vi gikk inn der. Gikk på kino og så "Murder by numbers" før vi tok nattoget til Madrid.

Madrid

Vi var bare ei natt i Madrid. Det er en koselig by, uten de helt store severdighetene, men en fin by å slappe av i. Litt varmt kanskje, men.... Shoppa litt og rusla rundt og så på byen. Var en tur i en koselig park, Parque del Retiro, 26.06, før vi tok toget til Alicante.

Alicante

I Alicante var vi to netter, men det ble egentlig bare en dag, vi kom seint og reiste tidlig. Gikk bort veldig mye tid i reising til og fra Alicante, og den dagen vi var der brukte vi stort sett bare på stranda, hvilket var deilig, men det hadde nok kanskje vært lurt å reist rett til Barcelona og liggi på stranda der.... Men for all del, Alicante var og en fin plass..

Barcelona

I Barcelona fikk vi også bare en og en halv dag, men vi fikk da med oss en god del på den tiden. Det var utrolig koselig å gå på La Rambla på kvelden, mange som solgte ting, og noen artister innimellom. 29.09 ble den store Gaudi-dagen. Gikk først og så La Sagrada Familia, den utrolige katedralen som ble påbegynt i 1882, og som sannsynligvis aldri blir ferdig.... Etterpå var vi i Parc Güell og så mer av Gaudis arkitektur.

St. Raphäel

Vi brukte en dag på å reise til St. Raphäel på den franske rivieraen, fra Barcelona, men så hadde vi tre netter i St. Raphäel, så vi fikk tid til å slappe av, og ligge på stranda og kose oss. Hadde egentlig tenkt å ta en tur inn til Nice en dag, men vi begynte å bli slitne av reising, så det var veldig godt å holde seg i ro noen dager, og ikke gå på ustanselig sightseeing! St. Raphäel var en utrolig bra plass å slappe av noen dager!!

St. Raphäel - Zürich - Wien

En interessant reiseetappe....Vi dro fra St. Raphäel på formiddagen 03.07, og hadde billetter til Geneve. Planen derfra var å ta første tog videre til et sted øst i Sveits, der vi kunne overnatte og dra videre til Wien dagen etter. Når vi kom til Geneve så vi at det gikk et tog til St. Gallen fem minutter etter, så vi hoppa på der. St.Gallen ligger helt øst i Sveits, så vi tok toget helt fram dit, og kom fram ved halv ni-tida på kvelden. Men når vi kom oss ut der fant vi ut at det var vanskelig å få billig overnatting der, pluss at det var vanskelig å komme seg videre med tog til Wien. Så etter et par timer i St. Gallen tok vi toget tilbake til Zürich. Dit kom vi ca klokka halv tolv, så da var det ikke bare, bare å finne overnatting med en gang. Så vi tenkte det var like greit å se om det gikk nattog til Wien. Fant ikke helt ut av togtidene med en gang, så vi satt fortsatt på en benk kl 01.00, da det kom en vakt og sa at stasjonen stengte... Men hvis vi hadde billetter til toget morgenen etter kunne han låse oss inn på et nattventerom... Så vi sov på venterommet på Zürich Hauptbanhof til stasjonen åpna igjen klokka 06.00. Da gikk vi og fikk vite at vi kunne ta et tog til Wien som gikk klokka 07.10. Det var tre bytter underveis, ellers ble det mye soving fram til vi var i Wien utpå ettermiddagen. Fikk rom på et hostel, og brukte kvelden til å hvile ut etter turen!

Wien

Wien skled rett inn i rekka av flotte byer vi opplevde på rundturen i Europa! En flott by med mange flotte, historiske bygg, gatemusikanter som skiller seg tydelig fra gatemusikanter i resten av de europeiske byene, ved at de faktisk spiller klassisk musikk! Vi hadde tre netter i Wien og, og fikk sett alle de kjente bygningene; Burg, med den spanske rideskole, Museumsquartier, universitetet, rådhuset, parlamentet, var oppe i tårnet i Stephansdomen, og tok en tur ut til Schönbrunn Schloss. Der gikk vi gjennom 40 av de vannvittige rommene (det var mange flere...), og en tur i en liten del av den enorme hagen (parken). Utrolig sted! Var også en tur til Hundertwasserhaus. Utrolig kul arkitektur! Ingen rette vinkler, og ikke system på noe! Tok oss en cola på restauranten, ellers er det jo private leiligheter i huset. Ellers gikk vi en tur over Donau, og så oss rundt i byen.

Berlin

07.07 reiste vi til Berlin. Turens siste stopp. Vi bodde tre netter på vandrehjemmet som lå ikke så langt fra Potsdamer Platz. På Potzdamer Platz var det veldig moderne arkitektur, bra restauranter og muligheter for shopping.... Kunne jo endelig handle litt, siden vi ikke skulle bære sekkene så mye mer... Dessuten var det en utrolig kul fotoutstilling på Potsdamer Platz mens vi var der - Die Erde von Oben, Jorda sett ovenfra. Ellers var jo også Berlin full av høydepunkter, selv om første dagen begynte med store skuffelser.... Var først oppe i fjernsynstårnet (det som absolutt ikke er fint å se på...), og det var virkelig en nedtur, etter å ha vært i Eiffeltårnet tidligere på turen iallefall.... Det var ikke så veldig høyt vi kom, og så er det jo glass rundt hele. Vi var litt skuffa... Derfra gikk vi ned Unter den Linden, til Brandenburger Tor. Men selvfølgelig - Brandenburger Tor var under oppussing.... De hadde pakka den inn! Ikke så kjekt nei... Men, men... vi gikk og så på riksdagen i stedet da... Ellers shoppa vi litt og gikk på Hard Rock cafè og spiste. Men dagen etter fikk vi med oss Checkpoint Charlie da. Gikk gjennom museet der, som var utrolig bra! Etterpå var vi å så på restene av Berlinmuren, der de nå har "East side gallery", med maling på muren.. Ellers brukte vi vel stort sett oppholdet i Berlin til å shoppe litt mer.... Vi dro fra Berlin utpå dagen 10.07, og mens vi satt på toget til Hamburg begynte det å øsregne..... Men vi skulle jo bare kjøre tog resten av turen likevel....

11.07 på kvelden var jeg hjemme igjen, etter en togtur fra Berlin til Hamburg, fra Hamburg til Ringsted (inkludert en ferjetur med toget...), 2 timers venting i Ringsted (midt på natta i skikkelig tordenvær), en KALD tur fra Ringsted til Hjørring, og så fra Hjørring til Hirtshals tidlig på morran for så å ta båten til Kristiansand. Derfra tok jeg toget til Hokksund, der jeg heldigvis ble henta av Ola og kjørt hjem til min egen seng!!

Joda, det var en super tur!! Vi så mye, men etter en måned på tur var det ganske deilig å skulle holde seg i ro hjemme en stund! Likevel, det er mange plasser jeg gjerne skulle sett mer av! Ikke minst skulle jeg gjerne hatt litt mer tid i Sveits! En natt på jernbanestasjonen i Zürich teller liksom ikke....

Her finner du flere bilder fra turen.