turjenta.net

Til bildegalleri

Lenker

Jotunheimen juni 2009

Jeg fikk med meg storesøster på en fjelltur i Jotunheimen noen dager i begynnelsen av sommerferien. Vi kjørte til Gjendesheim torsdag kveld, der vi sov ei natt i "campingbilen", før vi tok båten inn til Gjendebu fredag morgen.

Derfra gikk vi opp "Bukkelægret", som viste seg å være en stupbratt motbakke! (Vi visste vel det fra kartet egentlig.) Vi tok det med ro, og steig sakte, men sikkert til fjells. Utsikten underveis var upåklagelig, og det ble ikke dårligere da vi kom opp og fikk utsikt også nordover i Jotunheimen!

Turen gikk over Sjugurdtinden, før vi fikk nedstigningen til Memurubu, der vi fikk ei god natt før turen videre! Det trengtes for å hvile en sliten kropp og såre føtter.

Fredag var vi klare for en ny flott etappe. Fra Memurubu gikk turen over Besseggen tilbake til Gjendesheim. Vi sendte en sekk med soveposer og ekstraklær mm med båten til Gjendesheim, så jeg slapp igrunnen billig unna sekkebæringen denne dagen...

Turen over Besseggen var også utrolig flott, litt mer folk på denne ruta da... Og litt "mindre natur", på den måten at man følte litt at man gikk i ei svær steinur.. Men utrolig moro å "klatre" oppover eggen, og selvfølgelig en fantastisk utsikt! Vi brukte ca. 8 timer på turen, før vi var tilbake ved bilen på Gjendesheim og kunne kjøre hjem, med såre føtter, men grådig fornøyde med en flott tur. Så var vi da også utrolig heldige med været! Det var bare nesten litt for varmt! :-)

Klikk her for å se bildene fra turen.

Her er turistforeningens beskrivelse av turen: