turjenta.net

Lenker

Mexico februar 2010

19. februar 2010

Det ble en stressende reise. Helge var dratt i forveien til Paris torsdag kveld, pga dyre billettpriser fredag morgen. Jeg overnatta hos Margrete i Hønefoss og dro derfra klokka halv fire... På Gardermoen var det ufattelig mye styr med innsjekkingen hos Air France, så det var godt å ha god tid, ble stående i kø i halvannen time... Men jeg kom meg på flyet, det ble derimot forsinka, først med boarding, og så måtte vi til avisning... Jeg visste at jeg hadde 1 time og 20 min for å nå flyet i Paris der Helge ventet. Ved innflygning til Paris viste det seg at flyet var en time forsinka, siden vi også hadde motvind sørover. Jeg skjønte vel at dette ville bli vanskelig, og håpet ble ikke større av å kjøre halve Charles de Gaulle rundt med buss fra flyet, deretter løpe en runde ved gate, før man måtte inn på en ny busstur... Klokka ble halv elleve, og flyet skulle gå. Tavla viste «gate closed», og jeg fikk beskjed om at det var for seint. Hva med Helge? Det var det første jeg spurte om da jeg kom bort og skulle ombookes... Lettelsen var stor da jeg fikk vite at han ikke var på flyet, men hadde fått plass på neste fly!! Jeg fikk boardingkort til neste fly og kunne komme meg til gate og treffe Helge! Da gjorde det ikke noe med litt venting i Paris! Tross alt en grei plass å vente på. Flyturen til Mexico City var lang, vi ble sittende som sardiner i boks bak noen som lå med setet i fanget vårt hele veien, men turen gikk tross alt forholdsvis greit. Vi fikk veldig god kyllingmiddag ombord. Skiftet i Mexico City ble også litt stressende, med terminalskifte og jakt på boardingkort (de kunne ikke skrive det ut i Oslo), men flyet herfra var også en time forsinka, så det ble venting her og. Da var vi fryktelig slitne, og når vi kom på flyet til Leon sovna vi vel temmelig kjapt begge to! Godt å komme fram og ta en taxi til hotellet!

20. februar 2010

Etter en god natts søvn og halvgod frokost, tok vi drosje inn til Guanajuato. Vi fant oss hotellrom og sjekka inn før vi dro til byen og møtte Kristine. Sammen tok vi en kaffe/kakao på Starbucks, før vi rusla litt rundt i byen, kikka i butikker og så oss rundt. Kjekt med privat guide! Spiste middag før vi dro tilbake til hotellet for å slappe av litt på ettermiddagen. Litt ble mye... Sov fem timer, og jeg var helt svimeslått da vi våkna utpå kvelden. Fikk da stabla meg ned i restauranten på hotellet for å spise litt, før vi tok kvelden igjen.

21. februar 2010

Det ble selvsagt en tidlig morgen. Helge var imponert over å se meg lys våken klokka fem om morgenen! Hehe! Men vi tok det nå med ro en del timer enda, leste litt bok og slappa av, spiste ikke frokost før klokka ni. Dro inn til byen på formiddagen, og møtte etter hvert Kristine der. Kikka rundt i byen ei god stund, var innom noen butikker og kom ned til en markedshall med alt mulig rart!! Spiste middag i byen før vi tok en tur til hotellet, Kristine kom også dit ei stund, før vi tok en liten tur i sentrum igjen på kvelden.

22. februar 2010

Rolig morgen på hotellet, surfa litt på nettet og ble ganske opprørt da vi plutselig fant ut at Mastercardet til Helge var trukket for oppholdet på hotellet her likevel! Da vi kom på lørdag skulle vi betale 3000 pesos for 4 netter. Jeg prøvde først Mastercardet mitt, men det ble avvist, deretter prøvde jeg det på en annen terminal, avvist igjen. Helges Mastercard ble avvist, før visakortet hans gikk gjennom. Derfor ble bekymringen stor da han tilfeldigvis oppdaget at det var trukket 1433 kroner fra Mastercardet hans, som ikke hadde vært brukt noe annet sted enn her på hotellet, da det ble avvist! Prøvde å ringe Terra for å finne ut om mitt kort også er blitt belastet 3000 pesos, men det må vente til i morra, siden tidsforskjellen gjorde at det allerede var stengt i Norge. Så vi toget ned i resepsjonen og forsøkte på engelsk og spansk å forklare at vi fryktet å ha betalt 9000 pesos for mye. Heldigvis møtte vi forståelse, og det virker som om hotellet er imøtekommende og ønsker å ordne opp i dette i morra, når vi endelig finner ut om det også gjelder mitt kort.

Etter forhandlinger på hotellet ble det fruktfrokost i byen – utrolig kjekt med trillevogn med frisk frukt i plastbeger til en veldig rimelig penge! Sunnheten stoppet der, etterpå ble det fantastisk Chocholate Cheescake Brownie og kaffe/kakao på Starbucks... Så møtte vi Kristine når ho var ferdig på skolen klokka ett, og tok taxi til Leon for å shoppe. Der ble det ikke så veldig til shopping, men vi fikk spist litt og rusla litt rundt i byen, før vi dro tilbake til Guanajuato på ettermiddagen. Jeg syns nok Guanajuato er en koseligere by, den er jo en hel del mindre da. Guanajuato har en masse tunneler under byen som mesteparten av trafikken går i, et system som er vanskelig å forstå, men ganske spennende.

I Guanajuato gikk Helge og jeg for å kjøpe noen glass og ei mugge vi hadde sett på tidligere. Bestemte oss etter mye om og men for å handle, og frydet oss stort over damen i butikken når ho skulle pakke inn varene for oss! Snakker om yrkesstolthet, her skulle ikke noe kunne ødelegges! Ho brukte vel over en halv time på å pakke inn seks glass og ei mugge – vi kommer nok til å pakke opp igjen noe av det, det er vel flere kilo med avispapir innimellom glassene, men det kunne vi jo virkelig ikke si noe om der og da!! For en fantastisk service og yrkesstolthet!!

Tilbake på hotellet gikk det ikke lenge før jeg klarte å ødelegge Helges briller... En liten kommentar om Rosenborg, førte til en aldri så liten putekrig (det er vel forresten ikke krig når det er bare en part?), og tror du ikke at brillene ble helt skeive og knakk mellom glassene da vi prøvde å rette de opp igjen... :-S Det ble nå en midlertidig løsning da han i resepsjonen klarte å lappe de sammen på et vis, men helt gode er de ikke, så vi får håpe det går greit resten av turen.

Som avslutning på dagen hadde vi tenkt å spise middag i restauranten på hotellet, men jammen sovna vi fra alt sammen og våkna klokka tolv da restauranten var stengt...

23. februar 2010

Vi starta dagen i 4-5-tida med å ta en del telefoner til Norge via Skype. Ringte Terra og fant ut at det ikke var trekt betaling på Mastercardet mitt for hotellet her, men at beløpet er reservert og vil tilbakeføres til meg om noen dager. Det samme gjelder sannsynligvis Helges kort, selv om ikke banken kunne si det helt endelig i dag. Vi ringte også Reisefeber, i håp om å få endret litt på flybillettene hjem. I første omgang var det snakk om å reise direkte hjem fra Mexico City, og altså ikke bruke billetten Leon-Mexico City. Alle endringer på reiseruten var ganske dyre, så det blir nok ikke til at vi gjør noen endringer nei... Dessuten håper vi virkelig at flystreiken som er ganske heftig i Frankrike akkurat nå roer seg til mandag... :-S

Utpå formiddagen dro vi inn til byen, gikk rundt og så oss om, og kom forbi butikken der vi kjøpte glass og mugger i går. Dama i butikken ble strålende blid da hun så oss komme forbi og kom bort og tok oss i hånda og smilte. Da vi kom forbi på vei tilbake, kom hun løpende med ei skål og sa ho ville gi oss den som gave! Så var det til med innpakking igjen! For ei dame! For en butikk!! :-)

Etter å ha rusla litt rundt, fant vi ut at vi skulle ta en sightseeingtur med "buss". Den gikk fra Plaza de la Paz og kjørte en runde på halvannen time. Om bord i bussen kom faktisk 6 andre norske turister også! Kristine kom og ble med på turen. Det var en kjekk rundtur! Etterpå gikk vi og spiste, før vi gikk hver til vårt. Møttes igjen for å spise på kvelden.

24. februar 2010

Vi begynte dagen med å bestemme oss for om vi skulle reise til Mexico City eller ikke.. Hadde tenkt å reise torsdag-lørdag, siden vi ikke fikk endra flybillettene på søndag, men etter litt om og men bestemte vi at det ble litt travelt. Vi har det bra i Guanajuato, og kan heller se oss litt mer om i området rundt her. Bestemte oss i stedet for en tur til Irapuato med fotballkamp i kveld.

Tok en liten tur til byen på formiddagen, slappa av litt på hotellet etterpå, før vi dro til Irapuato på ettermiddagen. Der kjøpte vi billetter til fotballkamp, Irapuato mot Leon på nest øverste nivå i Mexico. Det var helt vannvittig med politi utenfor stadion, så vi lurte på om de forventa seg mye bråk, men det føltes nå ganske trygt og da... Vi kjøpte oss hver vår Irapuato-drakt (de kosta 75 kr stk), så var vi klar for kamp! På stadion var det 31622 tilskuere, og stor stemning! Spillet var ikke mye å skryte av, og kampen endte 0-0, men det var likevel en opplevelse å være på stadion. Etterpå bar det hjem med drosje, var tilbake i Guanajuato i halv tolv-tida og tok en runde i sentrum før vi dro tilbake til hotellet.

25. februar 2010

Etter frokost pakket vi sammen og gjorde oss klare til å bytte hotell. Så tok vi drosje ut til Holiday Inn Express. Fikk oss et bra rom og jeg syns det var utrolig deilig å få tatt seg en dusj i godt, varmt vann, før vi dro inn til byen. Møtte Kristine der og spiste på Truco7 - vårt stamsted i byen.. Etterpå ruslet vi rundt og handlet litt, før tok en ettermiddagshvil på hotellet.

I kveld var vi ute og spiste med en gjeng, en god del nordmenn (Helge kjente jo igjen ei fra Molde som Kristine studerer sammen med her i byen, og ho har besøk av søsknene sine nå), et par tyskere og meksikanere. Det var koselig. :-) Rusla litt rundt i byen etterpå, før vi tok kvelden på hotellet.

26. februar 2010

Det ble en rolig formiddag på hotellrommet. Helge surfa litt på nett, og jeg leste ut boka mi. Deretter tok vi en drosje opp på Pipila - et utsiktspunkt over byen med en statue. Det går en "fløibane" opp dit fra byen, men vi valgte altså drosje. Der oppe var det utrolig flott! Fin utsikt, og dessuten var det mange småbutikker og boder, så vi fikk handla en hel del gaver! :-) Shoppa så mye at vi tok drosje til hotellet igjen etterpå, og satte av varene våre der...

Da vi hadde vært innom hotellet en liten tur dro vi inn til byen, og gikk på Truco 7 for å spise. Møtte Kristine der. Så bar det videre på shopping. Vi måtte opp i favorittbutikken vår igjen - til den gamle dama med all den fantastiske keramikken! Ho sa jo til oss i går at ho skulle få mye nye varer i dag. Ble jammen en del handling på oss i dag og!! Så måtte ho til å pakke i dag og! Gaver kom ho med til oss i dag igjen! Mens ho pakka inn, gikk vi på Starbucks. Der fant vi ut at vi måtte gi noe tilbake. Vi gikk og fremkalte noen bilder fra Norge som vi hadde liggende på kameraet, som vi tok med og gav til henne og mannen da vi henta og betalte varene fra i dag. Det falt virkelig i smak! :-) Utrolig koselig!! Tror alle var lykkelige da vi forlot butikken! (Ja, ikke for at vi gikk, men for at vi var så godt fornøyde!)

Vi dro tilbake til hotellet og var utrolig godt fornøyde med dagen!! På kvelden fikk vi besøk av Kristine, og vi gikk på Applebee's grill og bar ved siden av hotellet. De hadde fantastisk god mat!! En av de beste biffene jeg har smakt!!

27. februar 2010

Vi dro inn til byen en tur i 12-tida. Gikk og kjøpte blomster som vi tok med oss til Pamela og Ruben (i butikken "vår"). Det ble satt veldig pris på, og Pamela hadde funnet fram et par kokebøker som jeg skulle få! Det var tydelig at de hadde venta på oss i dag og! :-) Vi føler nesten at vi har fått et par "besteforeldre" her i byen! :-) Ble invitert på frokost i morra, eller middag i kveld, men vi bestemte oss etter litt tenketid for å takke nei, siden vi hadde planer for kvelden og avreisedag i morra. Det hadde vært veldig koselig, men de skjønte det også veldig godt.

Vi møtte Kristine i byen, og bestemte oss for å dra til Leon på fotballkamp alle tre. Tenk - Kristine ble med på fotballkamp!!! Kristine dro for å skifte, jeg kjøpte litt snacks som et mellommåltid, mens Helge fikk pussa skoa sine for 15 pesos (del på to, så får du prisen i norske kroner ca), det tok en halvtimes tid.. Vi måtte innom hotellet og hente litt diverse, så tok vi drosje derfra til Leon.

Det var litt roligere rundt stadion i Leon enn i Irapuato, men vi fikk kjøpt billetter og diverse supporterutstyr, og stoppa i en bod og kjøpte oss kjempegode quesedillas før kamp! På kampen var det 39321 tilskuere, og bra stemning! Morsommere kamp å se på dette, enn den i Irapuato, mål ble det jo også. Leon vant 2-0, så det ble jo veldig bra!

Vi tok drosje tilbake til hotellet i Guanajuato, og spiste middag på Applebee's som en avslutning på en flott dag!

28. februar 2010

Da var bagasjen pakka - det var en krevende prosess.  Men vi tror vi skal få med oss alt hjem uten knusing, og forhåpentligvis uten overvekt... Nå er klokka 12 på formiddagen, og vi skal sjekke ut av hotellet og inn til byen en liten tur, for siste gang. Så blir det å ta en drosje til flyplassen og starte på den lange hjemreisen. Vi er veldig spent på hvordan det går med flyreisene våre, med flystreik i Air France og uvær i Europa, men vi håper det skal gå bra. Vi har jo begge jobb å rekke på tirsdag. Det eneste vi kan gjøre er å legge hjemreisen i Guds hender.

Album med bilder fra turen finner du her.