turjenta.net

Til bildegalleri

Lenker

Nord-Norge 2003

25. juni tidlig på morran, satte mamma og jeg oss inn i bilen til min kjære storebror, som vi hadde lånt i anledning Nord-Norge-turen vår, for at den skulle være bedre å sitte i og se seg rundt, pluss at den var mulig overnattingsplass i tilfelle regn... Jeg var vel ikke så veldig begeistra for å kjøre stor bil som jeg ikke kjente, men... Det ble bra!

Iallefall, vi reiste fra Trondrud, til Nes, Fagernes, over Valdresflya til Otta, Opp til Dombås, over Dovrefjell, og utpå ettermiddagen passerte vi Trondheim. Der var det skodde og pøsregn. Ingen vits i å stoppe. Så vi reiste videre nordover, langs E6 til vi kom til Grong. Der tok vi av og kom oss over på rv 17, som vi fortsatte nordover til vi kom var kommet inn i Nordland fylke og nærma oss første ferje. Nå hadde vi nådd fram til godværet og fant oss en campingplass i Foldereid med millioner av knott! Men det var da iallefall en fin plass å overnatte.

Kystriksveien

26. juni ble den første dagen da vi virkelig følte at vi kjørte gjennom et utrolig område, noe vi egentlig gjorde hele veien! Det er utrolig hvor variert og spennende natur det er i dette landet vårt! Det var jo også den første dagen av godværsperioden som fulgte oss helt til vi var i Valdres igjen... Vi fortsatte til Brønnøysund. Der hadde vi en stopp og var en tur ut til Torghatten. Vi bestemte oss likevel for ikke å gå opp denne gangen, og gikk heller en liten tur nede ved sjøen, og spiste lunsj der nede, frokosten var blitt noe amputert av noen små sultne insekter... Etterpå fortsatte vi nordover langs riksvei 17. Passerte etter hvert Tjøtta og gjorde et stopp på Alstadhaug, der Petter Dass i sin tid var prest. Ikke lenge etterpå kjørte vi forbi De Syv Søstre. Flotte, høye fjell som det selvfølgelig hadde vært kjekt å vært oppe på.... Vi kjørte videre gjennom Sandnessjøen, Nesna, og videre til vi tok siste ferje fra Ågskardet til Forøy. Der la vi oss til på Furøy camping, en koselig plass, selv om det var knott der og...

27. juni fortsatte vi, forbi Svartisen, Glomfjord, Ørnes og opp til Saltstraumen. Den var dessverre ikke særlig aktiv når vi var der, da måtte vi venta tre timer, og vi hadde tenkt oss med ferja fra Bodø til Værøy, så vi hadde ikke tid til å vente. Når vi kom til Bodø parkerte vi i ferjekøa, og fant ut at ferja gikk om et par timer. Heldigvis sjekka vi ferjerutene fra Værøy til Moskenes for neste dag, og fant ut at vi ville måtte ta ferja tilbake til Bodø, og så til Moskenes, så vi fikk flytta over i ferjekøa til ferja direkte til Moskenes i Lofoten. Den ferja gikk omtrent på samme tida, så vi rusla en tur i Bodø sentrum mens vi venta. Så tok vi båten over Vestfjorden. Var utrolig heldige med været og kunne faktisk sitte ute på dekk og spise nista vår!!

Lofoten

Vi kom til Lofoten, nærmere bestemt Moskenes, utpå kvelden, og kjørte langs E10 gjennom Reine og forbi Ramberg. Så tok vi av og kjørte ned til Nusfjord. En koselig liten plass der det er 13 fastboende om vinteren. Men på sommerstid var det selvfølgelig tett befolka med turister! Vi gikk en liten tur før vi kjørte et lite stykke på vei tilbake før vi stoppa på en liten plass i veikanten der vi overnatta i bilen.

28. juni ble det mye kjøring, men Lofoten har jo bare et fantastisk landskap, så det var nok å se på! Utrolig med de høye, spesielle fjellene, kritthvite strender og små og store fiskevær. Her skulle vi definitivt hatt tid til å stoppe og oppleve stedene!! Vi fulgte E10 til Leknes, der vi svingte av og kjørte ned til Stamsund. Derfra kjørte vi 815 til den kom inn på E10 igjen. Så kjørte vi inn til Svolvær der vi hadde en god pause og fikk ordnet med billetter til Hurtigruta fra Kirkenes til Trondheim. Vi fortsatte E10 og tok ferja over til Melbu i Vesterålen, kjørte gjennom Stokmarknes og Sortland og kom over på Hinnøya, Norges største øy. Derfra fulgte vi E10 til vi møtte E6 i Bjerkvik og fulgte den videre nordover.

Troms

E6 tok oss strake veien nordover til Norkjosbotn, der vi tok av og kjørte inn til Tromsø. Der var et obligatorisk stopp i Ishavskatedralen. Dit nådde vi akkurat før den stengte, så vi fikk sett oss litt rundt der. Kjørte også opp til fjellheisen, og hadde tenkt å ta den opp på toppen, men mamma ombestemte seg, så vi kjørte i stedet for å finne campingplass. Campingplassen som ligger ganske sentralt i Tromsø var selvfølgelig ganske full, ganske dyr, og ikke spesielt fin, så vi bestemte oss for å kjøre videre og finne et sted å overnatte på veien. Så vi kjørte litt sørover igjen, og tok østover på riksvei 91. Fant oss en teltplass ved veien et lite stykke før vi kom til Breivik og ferja over til Lyngen. Det var en grei plass, hvis det ikke hadde vært for at det var motorsykkeltreff ikke så langt unna.... WWRRROOOOOOM!!!!

29. juni tok vi ferja litt etter kl 8 ferja over Ulsfjorden og kjørte gjennom Lyngen til Lyngseidet. Ferjet over Lyngenfjorden til Olderdalen. Da var vi inne på E6 igjen og fortsatte nordover. Vi stoppet og spiste "brunch" med utsikt mot Lyngsalpene, før vi fortsatte nordover.

Finnmark

Vi kjørte til Alta, der vi hadde en liten pause, mens vi vurderte om vi skulle kjøre opp på Finnmarksvidda eller ikke. Bestemte oss for å droppe det og bare fortsette nordover. Begynte vel egentlig å bli litt slitne av kjøring, og hadde ikke så mye tid. Kjørte bare videre mot Nordkapp. Stoppa litt i Olderfjord og strekte på beina mens vi så utover Porsangerfjorden. Så fortsatte vi nordover til Magerøya. På kvelden kom vi til Nordkapp. Det var strålende sol, og vi hadde ikke sett ei sky hele dagen! Vi gikk først en runde ute, før vi gikk inn, så Caprinos "nordkappfilm", og skrev endel kort.

Fra Nordkapp kjørte vi til Skarsvåg, Norges nordligste bosening (utenom Svalbard). En utrolig plass, og denne kvelden var da også turens høydepunkt! Vi tok inn på verdens nordligste campingplass, som var veldig koselig, og dessuten - myggfri!! Ved elleve-tida på kvelden la vi ut på en fantastisk midnattsol-tur, til Kirkeporten. Det tok ca 20 min å gå, og Kirkeporten var en fantastisk fjellformasjon, med utsikt til Nordkapplatået, og vi kunne se midnattsola over Nordkapp gjennom Kirkeporten! Det hele var en stor opplevelse, og vi gikk tilbake til teltet ved ett-tida. Ved Kirkeporten møtte vi forresten to damer, og det viste seg at hun ene hadde hytte på Nes, og at sønnen hennes var den nye sjefen i Nesbyen alpinsenter...

30. juni hadde vi god tid, vi skulle ta Hurtigruta fra Honningsvåg til Kjøllefjord, og den gikk ikke før kl 16.00. Vi tok en tur til til Nordkapp på formiddagen, siden billettene der var gyldige i 24 timer, og så kjørte vi til Honningsvåg. Europas nordligste by, selv om ikke så mange er klar over at den har fått bystatus. Der leita vi litt for å finne ut hvor vi skulle kjøre for å komme med hurtigruta, men fant da ut av det etter hvert, og hadde fortsatt tid til å se oss litt om i Honningsvåg. På vei til Kjøllefjord med Hurtigruta kjørte vi forbi Finnkjerka, en fjellformasjon som tidligere var et samisk offersted. Fra Kjøllefjord kjørte vi riksvei 888 over til Hopseidet. Der var det dårlig vei, men utrolig flott! Der lå det fortsatt is i vannene.... Veien fortsatte ned til Ifjord, og så kjørte vi over Ifjordfjellet til Tana. Der var det utrolig flatt og rette veier til Tana bru. Vi fortsatte mot kirkenes, der vi skulle kjøre på Hurtigruta 13.30 dagen etter. Ca ved midnatt stoppa vi på en rasteplass ca 80 km før vi kom til Kirkenes og slo opp teltet. Der stod det allerede en bil parkert, og dagen etterpå fant vi selvfølgelig ut at det var nesninger...

31. juni kjørte vi inn til Kirkenes, og så oss litt rundt der før vi kjørte ombord på hurtigruta.

Hurtigruta

Vi var vel ganske glad for at vi skulle være ombord på hurtigruta noen dager, og ikke kjøre bil, for vi var ganske slitne av kjøringa når vi kom til Kirkenes... Da hadde vi jo også kjørt over 3000 km på seks dager....

Første stopp med hurtigruten var Vardø. Her var vi i en time, og vi hadde tid til et besøk på Vardøhus festning. Det var veldig interessant, og guiden var utrolig god. Hun fortalte blant annet at Vardøhus festning var de som beholdt det norske flagget på flaggstangen lengst under andre verdenskrig. Utpå kvelden var vi også innom Båtsfjord og Berlevåg, uten at vi gikk i land der.

1. juli kom vi til Hammerfest på formiddagen. Der var vi i halvannen time, og mamma og jeg var en tur til Hammerfest moderne kirke. En utrolig flott og fargerik kirke som jeg likte veldig godt!  Senere på dagen var vi innom Øksfjord og Skjervøy før vi kom til Tromsø rett før midnatt.

2. juli var vi innom Harstad tidlig på morgenen, så seilte vi videre til Risøyhamn, Sortland og Stokmarknes. I Stokmarknes hadde vi misforstått avreisetidspunktet, så det var bare såvidt ikke båten reiste fra oss.... Men vi kom da med, og fikk en flott tur gjennom Raftsundet, og inn i Trollfjorden. I Svolvær tok vi derfor bare en liten tur i land, og så spiste vi middag ombord på båten. Hurtigruta var innom i Stamsund og, før vi satte kursen over Vestfjorden igjen. Jeg var ute på dekk en tur ved midnatt og så midnattssola over Lofotveggen. Det var ganske flott, men en noe kald opplevelse....

3.juli var vi i Nesna på formiddagen, så hadde vi et stopp i Sandnessjøen. Etter Sandnessjøen så vi De Syv Søstre og Alstadhaug fra båten, før vi kom til Brønnøysund på ettermiddagen. Deretter kjørte vi forbi Torghatten. Da kom vi selvfølgelig i snakk med noen nordlendinger som hadde ei datter som var gift med en nesning og bodde i Hallingdal.... Rett og slett stort sett alle vi snakka med på turen hadde tilknytning til Nes.... Norge er ikke så stort... Siste stopp den kvelden var Rørvik.

4. juli ankom vi Trondheim klokka alv sju på morran. Vi gikk i land vel en time senere. Vi tok en stopp ved Nidarosdomen og gikk litt rundt og kikka litt, før vi begynte å kjøre igjen. Det var vel igrunnen en lettelse å sitte i bilen igjen. Turen med hurtigruta er selvfølgelig en flott opplevelse, og man ser mye, men det er ikke akkurat så mye å gjøre om bord, bortsett fra å lese bok, legge kabal og se på utsikten.... Så om vi begynte å bli lei av å kjøre bil når vi kom til Kirkenes, så begynte vi iallefall å bli lei av å reise med hurtigruta når vi kom til Trondheim. Sånn sett så var det vel ganske genialt å kjøre opp og båte ned igjen... Fra Trondheim gikk det strake veien hjem igjen, og når vi kom til Valdres begynte det som sagt å regne igjen.... For første gang på ti dager... Og ved fem-seks tida på ettermiddagen var vi hjemme i Trondrud, etter elleve dager på tur og 4500 kjørte kilometer...