turjenta.net

Hverdagsliv

Til bildegalleri

Blogg

"Norge er et vakkert land, med fjell og daler, hav og strand..." første linja i "Drillos-sangen" "Alt for Norge" har helt rett! Norge har mye å by på, både av friluftsliv og andre turer rundt i landet! Her vil jeg legge ut noen minner fra turer i Norge.

Nordfjord

Første helga i juni var vi til Nordfjord og Skei for å feire 40 års bryllupsdag til Helges foreldre. Det ble en flott dagstur fra Skei til Olden og Briksdalen på lørdagen. Flere bilder her.

Fotosafari på Bømlo

En nydelig vårdag tok vi med kamera og tok en liten rundtur på Moster, Røyksund, Bømlabrua og opp til Rolvsnes.

Bildene ligger her.

Bremanger august 2011

Da vi var i Måløy i forbindelse med en begravelse i august, fikk vi oss også en veldig fin kjøretur til Bremanger med Helges foreldre.

Bilder fra denne turen ligger i dette albumet.

Rundtur 2011

I august fikk vi oss en ukes ferie og reiste på tur uten egentlig å planlegge hvor vi skulle. Det ble først Oslo, så en sving nedover i Østfold og inn i Sverige, før vi svinga nordover igjen. Etter ei overnatting i Karlstad, satte vi nesa mot Røros. Deretter fikk vi ei helg i Trondheim, med blant anna Rosenborg - Molde på Lerkendal. Kjørte Dovre hjem, med stopp på Kvitskriuprestene ved Otta. Bilder finner du her.

Møre og Romsdal juli 2011

Da vi fikk noen dager ferie sammen i juli, satte vi nesa mot nordvestlandet. Overrasket først Helges foreldre i Måløy, før vi kjørte via Trollstigen (i tjukk tåke), til Molde. Der var det Moldejazz, men vi fikk oss en flott teltplass på Innvik Camping (egentlig i hagen til eieren), så vi overnatta i lavvo der to netter. Fredagskvelden ble jo dessverre ødelagt av tragedien i Oslo og på Utøya, og turen som skulle gå videre til Trondheim på fotballkamp, snudde istedet hjem. (Kjørte Trollstigen og Geiranger i skodde en tur til, men litt mindre denne gangen. Fikk kjøpt mye jordbær i Valldal iallefall! Bilder ligger i dette albumet.

Bygdin - Vinstre

Vi hadde besøk i slutten av juni, og da fikk vi tatt en rusletur fra Bygdin og ned til Vinstre en dag. En fin tur for små, spreke føtter, på tross av litt tåke og regn. Bilder finner du her.

Nordfjord

Etter at jeg ble sammen med Helge har det blitt et par turer til Nordfjord ja...

Bilder fra turene finner du her.

Sogn og Fjordane juli 2009

Fjorten dager med gode venner og fine turer i Sogn og Fjordane. I utgangspunktet var jeg i Brekke og Førde, men også med tur til Nordfjord, og sist, men absolutt ikke minst - stølstur fra Brekke til Furdalen! Bildene ligger her.

Stavern/Skien juli 2009

Jeg fikk noen flotte dager i Stavern (på Liv og Vekst) og i Skien (på Oase). Veldig kjekt, gode møter og masse hyggelige folk, kjente og ukjente! Stavern var en veldig koselig by, selv om været ble grått og vått etter hvert.. Bilder fra Stavern!

Jotunheimen juni 2009

Jeg fikk med meg storesøster på en fjelltur i Jotunheimen noen dager i begynnelsen av sommerferien. Vi tok båten fra Gjendesheim til Gjendebu. Derfra gikk vi opp Bukkelægret og over Sjugurdtinden til Memurubu. Der overnattet vi, før vi gikk neste etappe over Besseggen tilbake til Gjendesheim. En strålende tur i nydelig vær! Les mer her. Klikk her for å gå til fotoalbumet fra turen.

Bergen 30.april-3.mai 2009

Jeg er jo ofte i Bergen, men tok en del bilder da jeg var der i 1.mai-helga, nydelig blomstring og fint vær den helga! Bilder finner du her.

Hammerfest vinterferie 2008

Så var det på tide med en vintertur til Hammerfest. En flott tur som bød på både sol og vannrett snøvær, ekte Hammerfest-vinter (tross alt mild type, men vilt nok for en søring fra innlandet der vind ikke er det samme som vind...). Bilder

Hammerfest nyttårshelga 2006-07

Nyttår 2006 ble feiret i Hammerfest. Hammerfest er ganske mørkt på denne årstiden, men noe som kunne minne om dagslys var det da sånn rundt klokka 11 på formiddagen... Og mørketidslyset var flott! Her finner du noen bilder fra mørketiden.

Nord-Norge 2006

Sommeren 2006 kjørte jeg ny bil til Kathrine og Karl da jeg skulle på sommerferie til Hammerfest, og så tok jeg fly hjem. Det ble to flotte uker med ferie i nord! Bilder

Vestlandstur 2005

Sommeren 2005 ble det en rundtur i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Etter bryllupet til Kathrine og Karl kjørte Bodil, Kristian og jeg videre nordover i kryss og tvers, til Molde der vi besøkte Ingrid. Morten satt på sørover igjen, på en tur som dessverre ble litt ødelagt (bilen ble iallefall ødelagt) av en hund som hoppa ut i veien... Reiseplan og bilder.

Nord-Norge 2003

Sommeren 2003 tok jeg med meg mamma på en rask tur nordover. På 11 dager kjørte vi til Kirkenes, før vi tok Hurtigruta sørover igjen til Trondheim. Det ble en flott tur i knallvær! Bilder fra turen finner du her, og nærmere beskrivelse av turen her.

Lavvoturer

November 2002 var vi på den første i rekken av "luksuslavvoturer". Luksus fordi vi ikke bærer så langt før vi slår leir, så vi har med alt vi trenger + litt, og så går vi heller dagsturer og bruker tid på å lage GOD mat på bålet! Bilder fra diverse lavvoturer - her! Bildene er fra: Huglo 2002, Hauglandskvedno på Stord 2003, Føyno 2003, Lykling på Bømlo 2004, Seiland 2005, Sørøya 2006 og Barmane på Bømlo 2008. (I 2007 ble det bare en kort telttur...)

Fjords and glaciers 2002

Høsten 2002 var jeg så heldig at jeg fikk velge et internasjonalt friluftslivskurs som en del av grunnfag kroppsøving på HSH. Vi var 11 studenter fra 5 land som var på noen flotte turer sammen! Bilder fra turene finner du her.                                          De fire hovedturene: Bretur på Folgefonna, Fjelltur på Haukeli, Kanotur i Sveio og Seiltur med Seladon i Fitjar/Bømlo.