turjenta.net

Lenker

Sør-Amerika 2007

24.6.07

Turen nedover gikk bra, og vi kom fram i gaar. Ble lurt av en taxi-sjaafor det forste vi gjorde, men.... Han bytta ut to 100-pesos-sedler med falske... Jaja..
Buenos Aires er en stor by, og det er mye aa oppleve. I gaar rusla vi litt rundt. Saa Casa Rosada blant anna - presidentbygningen. I dag har vi vart i La Boca og hilst paa Diego... Om det var Maradona eller en som ligna gràdig har vi ikke fastslaatt... Har ellers kjopt bussbilletter til Cordoba natt til tirsdag, mulig vi reiser videre til Salta natt til onsdag.... Vi har det bra, selv om det er slitsomt med sightseeing, og luer, votter og ullundertoy er godt aa ha!

26.6.07

I gaar var vi forst en tur i handlestroket. Var inne paa et enormt kjopesenter, var nok litt av et snobbestrok da vi gikk bortover mot Recoleta. I Recoleta var vi innom Recoleta Cemetary. Ikke en helt vanlig kirkegaard i norsk forstand... Masse smaahus - egne krypter bortover. Var naa bortom aa kikka paa Evita's grav. Etterpaa satt vi lenge paa en kafe som hadde sofaer i kjelleren.... :D

Saa tok vi nattbussen til Cordoba i natt. Sov godt i gode seter som kunne legges nesten helt flatt, saa vi kjopte billetter videre til Salta i natt, saa da narmer vi oss Andesfjellene.

Cordoba er Argentinas nest storste by, og har det eldste universitetet. Har ogsaa et Jesuittkvartal med flere kirker, det gamle universtitetet hoerer visst og til der... Har kikka litt rundt til vi ble slitne og tok en stopp paa internettkafe.

30.6.07

Har vart opplevelsesrike dager siden vi kom til Salta. Vi kom onsdag, og brukte en del tid paa aa finne ut hva vi skulle videre, og hvordan. Men det endte med at vi kjopte tre ekskursjoner. Torsdag var vi paa tur til San Antonio de Cobres, en mineby som ligger langt oppe i fjellene. Hadde tenkt aa ta Tren a las Nubes (toget til skyene) dit, men det gaar ikke for tiden, saa det ble rundtur med buss. Denne gikk ogsaa til "Salinas" - saltsjoene. Det var imponerende! Sjoer med et saa tjukt lag med salt oppaa at man baade kan gaa paa det og kjore bil paa det. De utvinner selvfolgelig saltet. Hoyeste punktet paa turen var 4170 m.o.h, saa det var skikkelig fjelltur.... :) Hadde en veldig god guide, saa det var kjekt!

I gaar var vi paa tur til Cachi, en annen fjellandsby. Kjorte blant annet gjennom en nasjonalpark med uendelig mange kaktuser, og det var imponerende. Ellers er fjellene her utrolige, og veldig annerledes enn i Norge. Det som fasinerer mest er vel kanskje alle fargene de har! Rodt, gront, gult og blaatt, pluss noen til.... Onsdag saa vi f.eks. "Seven color hill", i Purmamarca!

I dag var vi med paa en tur til Cafayate. Mange spesielle fjellformasjoner paa vei hit, fjell som ligner paa en frosk eller en hare f.eks.... Vi sjekka ut av hotellet for vi dro, for vi skulle hoppe av i Cafayate, og ta bussen videre sorover til Tucuman. Da vi kom til Cafayate saa vi at det gikk en buss klokka 18, saa det var noen timer aa vente. Vi satt borte paa "Main Square" og slappa av, leste litt og saann... Saa gikk vi til bussen. Der var billettkontoret laast, og det varte og rakk, ingen buss kom..... Etter hvert kom det noen andre turister som fant ut at den bussen gaar bare i januar og februar.... Saa vi maa vente til bussen som gaar klokka 6 i morra tidlig..... :S Men, men, sjekka inn paa hotellet rett ved sida, saa vi faar satse paa aa komme oss opp i morra og! Da reiser vi til Tucuman, og saa tar vi sikkert nattbuss derfra til Mendoza og dropper det planlagte stoppet i La Rioja.

Men vi har det iallefall veldig bra paa tur, ikke saa kaldt heller her oppe i nord, faktisk fine temperaturer. Kaldt paa natta da... Eneste problemet er at jeg tror jeg spiste noe jeg ikke taalte saa godt i Cachi i gaar, saa magen er litt i ulage fra tid til annen.... Men haaper det holder seg bra naa... :) Ja, og saa var vi ikke overbegeistra for kakkerlakkene paa hotellrommet i Salta.... :P

1.7.07

Naa sitter jeg paa busstasjonen i Tucuman.
I dag er visst baade Tone og jeg litt slitne, saa vi har naa tatt livet med ro.... Venter vel egentlig bare paa bussen videre. Reiste fra Cafayate klokka seks i dag og var framme i Tucuman halv ett, og saa skal vi reise til Mendoza med nattbuss kl 21 og vaere framme der 9. i morra tidlig. Har kjopt litt gode billetter da, saa setene skulle lages flate... Vi blir i Mendoza noen dager, sannsynligvis til fredag, hvis det ikke er fare for at veiene til Santiago stenges...maa sjekke vaerutsiktene.... skal jo paa flyet til Paaskeoya paa lordag.

Da vi satt paa bussen i dag tenkte jeg paa veiene her.... Det er kanskje ikke lett aa lage veier i Norge, men i denne delen av Argentina er det da virkelig ikke lettere heller!! Saa er jo veiene heller daarligere og da.... Smale og svingete... Forskjellen fra vestlandsveiene er kanskje at fjellene er mye hoyere her, og her er det mye grusveier....

Ellers har vi snakka om at det maa vaere godt aa vaere hund i Argentina.... Her er det ikke noe som heter baandtvang tror jeg.... Hundene gaar som de vil, omtrent som katter i Norge.... Jeg setter ikke saa stor pris paa det, men hundene er jo veldig vant til det da, saa de kommer ikke bort til en eller sant noe....

3.7.07
Mendoza... I gaar fikk vi oss en liten nedtur igjen.... Vi tok nattbussen fra Tucuman til Mendoza, var framme i Mendoza ca kl 10 paa formiddagen. Fant oss et hotell og tok en etterlengtet dusj. Men da vi hadde dusja, begynte vi aa finne ut at noe manglet i sekkene vaare... :( Til aa begynne med savna Tone bare melkesjokoladen sin, mens jeg savna den nye klokka som jeg kjopte paa flyplassen i Madrid. Men saa fant jeg ut at laderene mine var borte (kamera og mobil), og det var Tone sine og. Irriterende siden vi er ganske avhengige av de. Men verre var det da Tone fant ut at bryllupsgaven hun hadde kjopt med til Isabel, og gavene til babyen hennes var borte.... Etter hvert kom jeg paa at jeg ogsaa hadde hatt pengebeltet med noe dollar og euro i sekken, og det mangler et par av de tinga jeg hadde kjopt i Cafayate... Heldigvis har de ikke funnet den lille lomma jeg hadde reservekredittkort og penger i!!! Vi er ganske sikre paa at dette har skjedd paa den bagasjeoppbevaringa vi hadde sekkene i i Tucuman, vi var litt skeptiske til den, men det var ikke laasbare skap der, bare et rom der noen stod og passa paa sakene.... (liksom!) Eneste andre muligheten er at det har skjedd i bagasjerommet `paa nattbussen til Mendoza.
Jaja, vi gikk naa til politiet og fikk anmeldt det, ikke at det hjelper for noe annet enn aa faa igjen litt paa forsikringen, vi fikk nemlig vite at politiet i Argentina faktisk ikke snakker sammen! Politiet i Mendoza tar ikke kontakt med de i Tucuman, eller omvendt..... :S

Etter aa ha vaert paa politistasjonen startet vi jekten paa nye ladere.... Fant til mobiltelefonene, men slet mer med kameraladere.... Vi gikk og gikk..... Vet et sted de har lader til mitt kamera da, men ikke til Tone sitt, og den laderen de hadde var fryktelig dyr! (Kosta 190 pesos - gang det med 2,25, saa faar du prisen i norske kroner.....) Men gaar nok tilbake i dag og kjoper den, vi maa jo ha batterier til kamera, det er jo noe av det viktigste vi har med!! (Jammen godt vi hadde saanne ting med oss hele tida....)

Foler oss litt forfulgt av uhell, ingen av oss som har opplevd aa bli stjaalet fra saann paa tur foer, men vi haaper det tar slutt naa! Har vaert paa posten og kjoept en boks for aa sende ei pakke hjem, med ting vi har kjoept, eller ikke trenger lenger, haaper naa den kommer trygt fram iallefall!

I dag har det naa vaert en litt bedre dag, vi sov lenge for foerste gang paa lenge, fikk frokosten til rommet og hadde en skikkelig slow start! Var deilig det!!Saa har vi sett litt av byen vi ikke saa i gaar, foelte vi gikk alle gatene i gaar, men vi opplevde vel ikke akkurat saa mye..... Naa sitter vi paa internettkafe en stund, i paavente av at butikkene skal aapne igjen. De er stengt midt paa dagen, aapner igjen paa ettermiddagen - de har siesta, enda det tross alt er ganske kaldt.... Vi kjenner paa temperaturene at vi har kommet lengre soer igjen, lua og vottene har kommet fram igjen..... Satser paa aa reise til Santiago i morra utpaa dagen. Veien har vaert aapen baade i gaar og i dag, men vi foeler oss ikke helt trygge paa hvor lenge det varer.... Ville jo vaere en katastrofe om vi ikke kom oss over til flyet vaart til Paaskeoya paa lordag morgen!

5.7.07
Santiago, Chile
Vi har kommet oss over fjellet og inn i et nytt land!

I gaar pakka vi oss ut av hotellet, med ei pakke vi skulle stoppe paa posten og sende hjem. Men da vi kom dit viste det seg aa vaere fryktelig dyrt aa sende den pakka i den eska, saa vi har den naa fortsatt med oss....

Tok bussen fra Mendoza kl. 14, retning Chile og Santiago. Var fint vaer til aa begynne med, men da vi naermet oss toppen av fjellene skya det over noe. Vi passerte noen skisteder, men saa ut til aa vaere ganske hard sno... Var litt sno i lufta, og saa ut til at det var en del vind. Da vi kom til grensestasjonen maatte vi ut av bussen for aa gaa gjennom passkontroll, og de maatte ogsaa ha all bagasjen ut for aa ta den gjennom sikkerhetskontroll. Vi ble litt beskymra ei stund, for da vi kom bort der de sjekka bagasje, etter aa ha faatt nye stempel i passet, saa vi ikke bagasjen vaar.... Var voldsomt som de sjekka noe av bagasjen der, endevendte ryggsekker og kofferter! Vaar bagasje viste det seg heldigvis at var tilbake i bussen, saa den hadde nok gaatt smertefritt gjennom. Tok naa likevel ganske lang tid paa grensa, men saa kjorte vi videre. Nedover en utrolig ang, bratt bakke, sving paa sving.... Ble etter hvert morkt, saa det var ikke mye vi fikk sett av Chile i gaar. Kom til Santiago ca kl 20.30 - lokal tid. Chile ligger 6 timer bak Norge, 1 time bak Argentina... Vi fant oss minibank, og tok ut 100.000 pesos hver.... Litt andre kurser her enn i Argentina ja! Har ikke helt funnet kursen for aa se forholdet til norske kroner enda.....
Vi fant oss et hotell, tror det er ganske rimelig, men hadde noen svaere rom! Og det var ikke saa alt for varmt, men er naa fornoyd!

I dag har vi sovet lenge, og saa har vi rusla litt rundt i byen og kikka. Regner litt i dag, men det har ikke akkurat plaga oss. Gleder meg stadig mer til aa reise ut paa Paaskeoya paa lordag!

6.7.07
En snartur inne paa internettkafe for aa sjekke ut skimulighetene og hoteller naar vi kommer tilbake fra Paaskeoya.

I dag har vi spist frokost paa Dunkin' Donuts, sett Presidentboligen, og saa har vi vaert pa Cerro San Cristobal, der det kunne vaert en fantastisk utsikt over byen, og mot Andesfjellene..... Dessverre er det ganske saa graatt, saa det var saavidt vi saa ned til byen... Men vi fikk da tatt banen opp - noe a la Floibanen i Bergen, og sett statuen paa toppen.

8.7.07
Rapa Nui - Paaskeoya!
Vi kom oss ut i havet i gaar, 2500 km fra naermeste oy er vi ganske langt fra alt annet ja..... Da vi kom paa flyplassen fant vi fort ut at vi hadde for mye klaer paa oss. Det var sol og 20 grader. Ble tatt imot av Martin fra hotellet og fikk blomsterkrans rundt halsen! :-D Da vi hadde faatt satt fra oss bagasjen paa hotellet var vi klare for en tur i "byen". 3800 innbyggere her ute, og de tar imot litt over 50000 turister i aaret.

Vi spiste lunsj paa oyas beste restaurant (det sa iallefall den franske eieren at det var), og det var veldig god mat! Saa ruslet vi til Tahai, en fin liten tur med ahuer (plattformene som statuene staar paa) med moaier (moai - statue paa rapa nui). Satt litt paa gresset og slappa av og leste. Saa gikk vi tilbake gjennom byen, kikka litt paa surferne og venta paa solnedgangen. Var blitt litt overskya, saa det saa litt daarlig ut med solnedgang, men det ble ikke saa verst likevel!

Etter solnedgang gikk vi og fikk booka en organisert tur til i dag, var en tur bortom paa hotellet for aa kle paa meg litt bedre (ble litt kjoelig med bare halvlang bukse, sandaler og t-skjorte etter hvert, er jo tross alt vinter her.... :-P), saa gikk vi ut og spiste.

I dag spiste vi frokost paa hotellet, saa ble vi med paa en tur som starta kl 10. Var bare 6 personer, og alt var paa engelsk, noe vi tidligere har erfart at er en STOR fordel! :-D Regna masse fra morran av, saa vi tok paa regntoy. Det hjalp heldigvis, for det klarna opp etter hvert!

Vi kjoerte paa soerostkysten, og fikk se mange moaier og ahuer, de fleste moaiene var veltet, mens noen er satt opp igjen. De fleste ble visst nok veltet da det var krig mellom klanene her paa oya. Men det er imponerende statuer da! Forskjell paa storrelsen paa de, den hoeyeste som staar er 9,8 m, og ingen av de er like. Paa den stoerste ahuen stod 15 moaier, som var gjenreist. Der var ogsaa den stoerste, som veide 87 tonn!

Ellers var vi oppe i Rano Raraku, som er fjellet de har kuttet moaiene ut av. Der var ogsaa en hel del moaier, som av ulike grunner ikke hadde kommet ut til ahuen. Det er jo fortsatt en slags gaate hvordan disse moaiene kom ut til ahuene der de staar, den lengste er flyttet 14 km. Noen av de var heller ikke kommet loes fra fjellet, den hoyeste av de var 21 m!

Moaiene staar paa plattformer stort sett ut mot havet og de staar med ryggen til havet. De hadde oppgave aa passe paa landsbyen som laa innenfor.

Stoppet ogsaa ved Ahu Te Pito Kura, som er en ahu som staar ved Pito Kura. Pito Kura er rapa nui og betyr "verdens navle". Det var ogsaa det man opprinnelig kalte oya. Der var en sten som var verdens navle... Det spesielle med den er at den er magnetisk, det visste man selvfoelgelig ikke tidligere, men man skjoente at den var spesiell....

Til slutt stoppa vi paa en strand paa ostkysten, der vi spiste. Reiste tilbake til byen, og stakk innom nettkafe paa vei til hotellet. Skal vaere med paa tur i morra og, da paa oestkysten!
Paaskeoya er flott!

14.7.07
La Paz - Bolivia! Nytt land igjen!
Lenge siden jeg har faatt skrevet noe naa, er vel et tegn paa at dagene har vaert ganske fulle.... Men vi har hatt det flott!

Paa Paaskeoya var vi med paa en tur til med den samme gruppen. da fikk vi blant annet se diverse rester fra de hadde "fuglemann-seremonier" der fra 1500-tallet til ca 1860 (hvis vi fikk med oss aarstallene rett. Det var saann at det var om aa gjoere aa faa tak i det foerste fugleegget som ble lagt i aaret. Da var det de tre viktigste mennene i hver klan som deltok, dvs, de hadde hver sin representant, som deltok for dem. Den som hadde representanten som fikk tak i det foerste egget ble "fuglemann", og han hadde mest makt paa hele oya ett aar, til neste seremoni. Vi saa noen huler, der de hadde malt paa veggene, det var der de forberedte seg til seremonien. Deretter var vi oppe paa toppen av Orongo, det var her de klatret ned klippen til vannet, svoemte ut til de tre smaa oyene utenfor, og satt og venta paa det foerste fugleegget. Oppe paa kanten av klipper var det bygd 53 smaa hus, som mennene bodde i i disse periodene, da de hadde sine representanter ute for aa vente paa egg...
Dette var forresten oppe paa kanten av et svaert vulkankrater, er jo tre ulike vulkaner som i sin tid lagde Paaskeoya.

Vi saa ogsaa noen flere ahuer med moaier, blant annet en av svaert faa med en kvinnelig moai, og Ahu Akivi, som er den eneste der moaiene ser utover mot havet. Der var det 7 moaier, som skulle symbolisere de 7 navigatoerene til Hutu Matua, som var den foerste som oppdaga oya.

10. juli reiste vi fra Paaskeoya. Vi hadde ei natt i Santiago, for vi reiste opp til El Colorado, 1 1/2 time fra Santiago tidlig onsdag morgen for aa staa paa ski/snowboard! Foerste dagen vi var der var vi knallheldige! Det var straalende vaer, og ganske godt fore. Utrolig aa kjore snowboard 3000 moh, i Andesfjellene!! Var flott utsikt, og vi saa ned til Santiago (om morgenen.... om kvelden var det dekka med smog...). Torsdagen var det noe graaere, og mye vind, som okte paa etter hvert, saa det ble ikke til at vi kjoerte saa mye den dagen.... Var ganske slitne og etter dagen foer.... Etter hvert blaaste det saa mye at de stengte heisene og, saa det var ganske greit aa reise ned igjen til Santiago paa kvelden. Kom oss inn paa hotellet, pakka om litt, og proevde aa faa sove noen faa timer...

I gaar stod vi opp 03.15 for aa komme oss til flyplassen foer 04.45. Var ganske hardt.... Vi er jo ikke akkurat a-mennesker noen av oss... Men vi klarte det, og vi kom oss med flyet til Bolivia! Det er ganske tydelig at vi er kommet til et mye fattigere land naa! Flyet landa oppe paa El Alto - som egentlig var en del av La Paz, men etter hvert har faatt 500 000 innbyggere i seg selv. Det er her de fattigste bor... Vi tok taxi ned til sentrum i La Paz, byen ligger liksom nedover i fjellsidene, og de rikeste bor i bunnen, de fattigere lenger oppover fjellsidene.
Da vi kom fram i gaar var vi egentlig saa slitne, at det ble bare aa finne hotell, faa seg mat, og saa sove noen timer..... Men vi var ute en tur i gaar kveld, kikka litt paa markedene i gatene, og spise middag paa en restaurant.

I dag har vi sovet litt lenger, og jeg gikk ut litt paa egenhaand, saann at Tone skulle faa tid til aa staa opp.... :P Skal treffes om en times tid.
Mye aa se naar man gaar i gatene her iallefall! Folkene her er veldig smaa, ofte kledd i fargerike klaer, med et toystykke som de baerer ting paa ryggen i (baerer f.es. ungene paa den maaten), og saa den spesielle hatten noen av de bruker da... Har ikke helt faatt bekrefta hvorfor de bruker den enda, men.... Tone mente det var en symbolsk grunn...

Ellers virker ikke mobilen min her, har av en eller annen grunn ikke dekning, saa det nytter lite aa sende melding til meg akkurat naa.....

18.7.07
Cusco - Peru! Landene gaar fort unna naa.... Under to uker igjen av ferien.

Vi hadde en fin dag i La Paz. Var oppe paa et utsiktspunkt - Mirador Kili Kili og saa utover byen i fjellsidene... Gikk litt i gatene og kikka og tok egentlig livet med ro.

Paa Soendag dro vi til Copacabana, som ligger ved Titicacasjoen, paa Bolivias side. Titicacasjoen er jo delt mellom Peru og Bolivia, og ligger 3800 moh. Vi tok inn paa et hotell som kostet hele 50 bolivianos (1 bolivianos er ca 1,15 kr) for dobbeltrommet pr natt, og var egentlig veldig bra....

Saa oss litt rundt i byen, den har blant annet en svaer katedral, og foran der hadde de noen seremonier der de velsignet busser, taxier og biler.... :D Var nede ved sjoen og gikk litt paa stranda, mye folk der.

Paa ettermiddagen var vi paa en aldri saa liten fjelltur opp paa Cerro Calvario (litt usikker paa om jeg husker riktig navn naa, men.....) og saa paa utsikten over byen, og solnedgangen over innsjoen! Var en hard tur opp, rart hvordan det hele blir mer slitsomt naar man befinner seg 3800 meter over havet og vel saa det.... Men det var absolutt verdt det!

Mandag hadde vi booka tur ut til Isla del Sol - Soloya, som visstnok er opphavet til det meste, deriblant selve sola! :D Var en veldig interessant tur, men vi var ganske saa utslitte etterpaa, for det var en del gaaing den dagen og! Men vi fikk se en del inkaruiner, og saa fotsporene til Sola da! :-D Da vi kom tilbake spiste vi middag sammen med ei kanadisk jente som og hadde vaert med paa turen, og som kom paa restauranten litt etter oss. Ble sittende aa snakke lenge, saa etterpaa gikk vi bare paa hotellet og tok kvelden.

Tirsdag - i gaar - tok vi det ganske rolig paa morgenen, og sjekka ut av hotellet ca kl 12. Hadde igjen veldig lite penger, hadde ikke helt regna med at det ikke var minibank i Copacabana, saa vi provde aa gaa i banken for aa ta ut penger. Men banken var stengt.... Men kom naa paa at jeg hadde igjen noen argentinske sedler, saa vi fikk veksla saa vi hadde penger til frokost....

Saa skulle bussen til Puno (Peru, paa den andre enden av Titicacasjoen) gaa klokka 13.30. Men det ble en del usikkerhet rundt den bussen, da den ikke dukka opp... Vi visste at det hadde vaert en del streiker i Peru, saa veiene var blokkert enkelte steder, saa vu folte oss ikke helt sikre paa aa komme til Puno. Men til slutt kom det da en buss, og vi kom oss inn ganske raskt... Var mange letta mennesker som kom inn paa den bussen... :-D Saa kom vi oss naa avgaarde, grenseovergangen til Peru gikk veldig raskt og greit, og turen til Puno gikk fint.

Vi hadde planlagt aa ha ei natt i Puno, for aa faa med oss et besok paa "de flytende oyene". Men paa bussen ville de selge oss tur til oyene med en gang vi kom til Puno, og billett videre til Cusco med nattbuss, saa vi bestemte oss for det.

Turen ut til Uro-oyene var en stor opplevelse! :-D Det er 40 oyer, som er bygd av siv som vokser paa de grunne omraadene av Titicacasjoen. Der ute bor det ca 2000 mennesker i hus som ogsaa er bygd av siv, og de har sivbaater. Oyene er bygd med lag paa lag med straa, ca 3 m til sammen, og siden det raatner i bunnen maa de stadig legge paa nytt siv. Oyene er festet til bunnen med en 10-12 meters paale i hvert hjorne, saa hvis de vil flytte tar de opp festene og flytter oya.... De er jo avhengig av at festene sitter da, saa det maa vaere ganske grunt, ellers ville de kanskje ende i Bolivia??
Naa har de faatt solsellepanel der ute, og kan se paa tv om de vil....

Vi gikk foerst i land paa ei oy, guiden fortalte oss litt om hvordan oyene var bygd, og vi fikk smake paa sivet, en del av det bruker de og som mat.... Etter litt tid paa den oya, kjorte vi sivbaat til hovedoya. Den baatturen var en opplevelse, kanskje saerlig med tanke paa de ungene som var med. De var iallefall vant til aa reise med saanne baater!! Og saa sang de for oss... Skjoenne var de! Vil tippe de var 2-7 aar eller noe saant... Paa hovedoya hadde de overnattingssted, restaurant og telefonkisk.... Ble morkt ikke saa lenge etter at vi kom dit, saa vi hadde ikke saa lang tid der, foer vi reiste inn til Puno igjen.

I Puno reiste vi opp til Plaza de Armas for aa faa oss noe aa spise. Tone og jeg var noe stressa, for vi trodde det var bare en time til vi skulle vaere paa busstasjonen, heldigvis kom ei tysk og ei engelsk jente og spiste med oss, og de kunne fortelle oss at det var to timer... Vi hadde glemt aa stille klokken da vi kom til Peru.... Tidsforskjellen hit er 7 timer.

Vi tok nattbussen til Cusco, taxisjaafoeren som kjorte oss mente de kanskje ville stenge veiene igjen i dag, saa det var jo igrunnen greit vi reiste i natt. Ikke vet jeg hvordan det har gaatt med den streiken i dag, men... Vi har iallefall ikke merka noe til den. Sov daarlig paa bussen i natt, var mange stopp innimellom, og saa slo de paa lyset saann iblant, saa vi var ganske troette da vi kom fram klokka fem i dag tidlig.... Men vi organiserte hotell med noen paa busstasjonen, saa vi reiste rett til hotellet, spiste litt og la oss for aa sove!

Etter at vi vaakna har vi kikka litt rundt i byen, men brukt mest av tiden til aa organisere tur til Sacred Valley i morra, Macchu Picchu paa fredag, og saa reise til Arequipa paa loerdag... Hadde egentlig tenkt aa fly dit loerdag formiddag, men flyet lordag var fullt (og gikk paa ettermiddagen), saa vi endte med bussbillett natt til soendag... Da faar vi litt mindre tid der enn vi hadde haapa, men.... Haaper vi faar til en tur paa soendag... Mandag flyr vi til Venezuela.

Begynner aa merke at vi har et stramt tidsprogram naa, er slitne av aa reise... Men opplevelsene er mange og tette... Koser oss naa og da! Jeg var forresten glad da telefonen min virka igjen i dag: :)

Ting jeg savner:
- familie og venner (begynner aa bli lei Tone... :P hehe)
- dyna mi
- varme paa badet

21.7.07
Siste dagen i inkaenes hovedby - Cusco.
Naa har vi hatt et par dager der vi virkelig har sett inkariket. Torsdag var vi paa tur i Sacred Valley - "den hellige dalen", der vi besokte flere steder med inkaruiner, blant annet noen imponerende terasser som de brukte til dyrking, i de bratte, bratte fjellsidene. (Her snakker vi mye verre enn Rukkedalen!) Fikk ogsaa se hvordan de farga garn paa inkaenes vis.

I gaar var vi paa tur til Machu Picchu, for meg et av turens store hoydepunkter, Tone hadde jo vaert der foer, men.... Vi stod opp klokka halv tre (alldeles forferdelig, men vi klarte det), for aa ta buss til Ollantaytambo, tog til Aguas Caliente og buss opp fjellsiden til Machu Picchu. Kom fram ca halv ti. Denne inkabyen, som ble oppdaget i 1911, og som sannsynligvis ikke spanjolene fant var helt utrolig! Her bodde sannsynligvis ca 1000 mennesker, men man vet jo ikke saa mye om den egentlig, siden det ikke er skrevet ned noe som helst om den. Ble bygd paa 1500-1600-tallet, saa helt paa slutten av inkaperioden. Vi hadde en 2 timers guidet tur paa terassene og til forskjellige templer, som er bygd med helt utrolig teknikk, med steiner som passer perfekt til hverandre! Etterpaa hadde vi en del tid til egen disposisjon, vi hvilte litt, og gikk litt mer rundt og tok noen flere bilder, foer vi satte nesen nedover igjen. Saa var det samme veien hjem, var ganske ferdige da vi kom til hotellet rundt halv ti i gaar kveld.

I dag har vi bare sjekka ut av hotellet, tatt taxi til San Blas, spist frokost og gaatt inn paa denne internettkafeen. I kveld tar vi nattbuss til Arequipa, der vi skal vaere til vi tar flyet til Caracas, Venezuela mandag kveld. Har bestilt en dagstur fra Arequipa i morra, saa haaper vi faar sove paa bussen..... Skal til Colca Canyon, verdens nest dypeste canyon! Den er faktisk dobbelt saa dyp som Grand Canyon i USA! :-D

10 dager til vi er hjemme igjen, skal naa bli litt godt det og! :-)

23.07.07
Lima - venter paa flyet til Caracas, som er 3 timer forsinket og ikke gaar foer midnatt.

En kjapp oppdatering mens vi venter.
Tok nattbussen til Arequipa natt til i gaar, og sov forholdsvis godt, helt til det ble fryktelig kaldt! Og saa fikk vi begge voldsomme dotter i oerene naar vi kjoerte ned til Arequipa. Var vel fordi vi er tette i nesene vaare om dagen, tror influensaen har tatt oss..... :-(

I gaar var vi paa en flott fulldagstur til Colca Canyon. Vi fikk ikke sett mer enn en av de beroemte fuglene (heter condor kondor paa norsk??), som veier 12 kilo og har 3 meters vingespenn, men vi fikk sett mye flott landskap, og vi fikk bada i vann fra varme kilder - kjekt med vulkaner som varmer vannet til 40 grader.... ;-)

I dag sov vi lenge, og pakka om foer vi tok en liten lyntur inn til sentrum og saa Santa Catalina-klosteret. Iallefall en del av det, skulle hatt mer tid sikkert, og jeg fikk ikke saa mye ut av det akkurat i dag, var slapp og sliten saa jeg satt mye i ro mens Tone loep rundt aa fotograferte. Men det hadde sikkert vaert veldig kjekt en annen dag....

Saa dro vi til Arequipa og floy til Lima, og her sitter vi naa noen timer og venter paa flyet videre..... Sparer vel en hotellovernatting paa denne maaten, men foeler vel igrunnen jeg hadde trengt den senga.... Reiser vel til Morrocoy i morra, har tenkt til aa slappe av litt der foer vi reiser til Merida for aa besoeke Tones venninne de siste dagene.

I kveld er det bare en uke til vi setter oss paa flyet hjemover igjen... Skal bli ganske godt... Men har planer om aa nyte noen sommerdager i Venezuela foerst!

27.07.07
Etter noen VELDIG late dager paa hotell i Macuto, der vi stort sett ikke gjorde noen ting (bortsett fra aa se paa tv, lese og at jeg bada i bassenget et par ganger), dro vi tilbake til flyplassen i Caracas som vi ikke ble saa alt for glade i foerste gangen, i haap om aa fly til Merida, der Isabel - Tones venninne bor. Det viste seg at flyene var fulle, men vi stod paa standby - og fikk billetter, de var ganske dyre, men vi fant ut at det var like greit som aa stresse med aa komme seg inn til byen, finne busstasjonen og busse hele natta.... Saa faar vi heller ta nattbussen tilbake.

Kom oss iallefall til Isabel, Jose Maria og lille Sofia (1 mnd)i gaar kveld, og det var veldig koselig. Saa naa skal vi vaere her til soendag kveld, da har vi bussbilletter til Caracas, saa vi kommer dit mandag morgen, og har god tid til aa komme oss til flyplassen foer flyet gaar hjemover klokka 17.10. Vi har ikke lagt opp til noe store utfordringer her i Merida, bortsett fra at vi har planer om aa ta en tur med verdens lengste taubane i morra.... Iallefall hvis det ikke er alt for graatt.... Er veldig godt og varmt her (i Macuto var det alt for varmt, her er det bare litt for varmt), men det har vaert ganske skya, og et par regndraaper innimellom. Men vi kan iallefall slappe av og kose oss de siste dagene.

01.08.07

Så var vi hjemme igjen. I Merida fikk vi tatt en tur med Teleferico verdens lengste taubane. Været var flott på morgenen, men innen vi kom oss oppover i fjellene var det begynt å skye til. Vi hadde god sikt fra bunnen og de to første stasjonene, så kom vi opp i skyene, og det begynte å regne. Da vi kom til toppen av Pico Espejo (4765 moh), snødde og blåste det, og vi var glade vi hadde gode klær, og ikke skulle være ute lenge! Føltes litt rart med t-skjorte-vær i bunnen og snøvær på toppen... Etter topp-turen brukte vi tiden til å slappe av sammen med Isabel, Jose Maria og Sofia. Dro tilbake til Caracas med nattbuss. Bussturen ble prega av en del stopp o.l. Var for eksempel plutselig en militær med gevær som sjekka ID på alle på bussen... Hadde litt tid på oss i Caracas før vi måtte til flyplassen, men det ble egentlig bare en liten rusletur med litt mat, før vi synes det var greit å reise til flyplassen og gledet oss til å komme hjem!